jornadas: el net.art de dentro afuera

organiza: obras sociales de la caja de ahorros del mediterráneo

dirección: nilo casares

calendario: [28.11.2005)(01.12.2005]

20h00m/28.11.2005: joan leandre (intérprete): el día del tentáculo.

20h00m/29.11.2005: antonio mendoza (net.artista): apropiación, piratería, collage, asco y net.art.

20h00m/30.11.2005: yucef merhi (artista, poeta y programador): ingeniería poética.

20h00m/01.12.2005: rafael lozano-hemmer (artista electrónico): arquitectura relacional y subesculturas.

lugar: aula de cultura cam. pza. del mercado, 4. 46002- valencia. +34 963913396

entrada gratuita aforo limitado a 80 personas

el net.art, de dentro afuera

**creo que ya es hora de aclarar el origen del término *net.art*. en realidad es un *ready-made*.
en diciembre de 1995 vuk cosic recibió un mensaje anónimo.
debido a una incompatibilidad de software, el texto era un abracadabra en ascii prácticamente ilegible.
el único fragmento que tenía algún sentido se veía algo así como
[...] j8~g#|net. art{-^s1 [...]
vuk quedó muy impresionado ¡la red misma le había proporcionado un nombre para la actividad en la que estaba involucrado! e inmediatamente comenzó a usar este término.
[...]
pido disculpas a los futuros historiadores del net.art —ya no disponemos de ese manifiesto. se perdió el verano pasado [de 1996], junto con otros preciados datos, luego de una trágica rotura del disco duro de igor alexei shulgin».
(traducción de brian mackern. [ www.internet.com.uy/vibri/artefactos/index2.htm ])**
para celebrar la primera década de fundación del net.art como disciplina diferenciada y con nombre propio aparecen estas jornadas que quieren reflexionar sobre la paradoja de verlo languidecer tan joven porque no ha sabido salir de sí mismo, ¿o no es así?
en el net.art de hoy se dan dos tipos de pulsiones cuyo análisis puede resultar muy interesante, por un lado nos enfrentamos a aquellos autores que se tiran al núcleo mismo del software para destriparlo, se van hasta el mismo kernel si fuera necesario, porque existe una relación inevitable entre el lenguaje en que se escribe, el informático, y los nuevos tiempos que te han tocado vivir; mientras otros aprovechan las conexiones establecidas para extenderlas fuera y sacarlas a la luz del día lejos de la característica luz fría y azul de los monitores porque no basta con vivir dentro de la pantalla ¿hay alguna posibilidad de sobrevivencia para el net.art si no sale fuera de sí mismo y se dispone a vivir entre el resto de objetos que pueblan nuestro mundo? ¿le basta con persistir en su peculiar virtualidad por más real que ella sea?

///////////////////arriba español//////////////////////////////////

conference: net.art, from the inside out

organizing: obras sociales de la caja de ahorros del mediterráneo

directed by nilo casares

schedule: [28.11.2005)(01.12.2005]

20h00m/28.11.2005: joan leandre (interpreter): the day of the tentacle.

20h00m/29.11.2005: antonio mendoza (net.artist): appropriation, piratery, collage, loathing and net.art.

20h00m/30.11.2005: yucef merhi (artist, poet and programmer): poetic engineering.

20h00m/01.12.2005: rafael lozano-hemmer (electronic artist): relational architecture and subsculptures.

where: aula de cultura cam. pza. del mercado, 4. 46002- valencia. +34 963913396

free entrance. maximum number of participants 80

net.art, from the inside out

**i feel it's time now to give a light on the origin of the term *net.art*. actually, it's a readymade.
in december 1995 vuk cosic got a message, sent via anonymous mailer.
because of incompatibility of software, the opened text appeared to be practically unreadable ascii abracadabra. the only fragment of it that made any sense looked something like
[...] j8~g#|\;net. art{-^s1 [...]
vuk was very much amased and exited the net itself gave him a name for activity he was involved in! he immediately started to use this term. after few months he forwarded the mysterious message to igor markovic, who managed to correctly decode it. the text appeared to be pretty controversal and vague manifesto in which it's author blamed traditional art institutions in all possible sins and declared freedom of self-expression and independence for an artist on the internet. the part of the text with above mentioned fragment so strangely converted by vuk's software was (quotation by memory) "all this becomes possible only with emergence of the net. art as a notion becomes obsolete...", etc. so, the text was not so much interesting. but the term it undirectly brought to life was already in use by that time . sorry about future net.art historians - we don't have the manifesto any more. it was lost with other precious data after tragic crash of igor's hard disk last summer.**
in order to celebrate the first decade from the foundation of the net.art as a separate discipline with its own name this cycle of lectures has been created, and it wants to reflect on the paradox of being already so anaemic even if so young because it has not been able to exit from itself, ¿or is it not so?
in the net.art today there are two types of impulses whose analysis can turn out extremely interesting, on one side we find those authors that are hurled towards the nucleus of the software to gut it, and reach to the kernel itself if necessary, because there exists an unavoidable relation between the language with which we write, the computer one, and the new times in which you’ve got to live; while others take advantage of the established connections in order to extend them outside in the daylight, carrying them far away from the characteristic cold and blue light of the monitor, because living within the screen is not enough. there is some chance of survival for the net.art if it does not exit from itself and it begins to live between the rest of the objects that populate this world? is it sufficient to persist in its peculiar virtuality, no matter how real it be?

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